VII Kohtaaminen 112.4.2016
Paikka:
12.4.2016 Koulutuskeskus Salpaus, Svinhufvudinkatu 10, Lahti luokka A 214 klo 09.00-16.00
Osa 1. Minä kehittäjänä muuttuvien trendien maailmassa.
- Minä arjen kehittäjänä
- Ajan vaikuttavat trendit
- Digitaalinen viestintä keinot arjessa
- Minä arjen kehittäjänä
- Ajan vaikuttavat trendit
- Digitaalinen viestintä keinot arjessa
Osa 2. Kehitystöiden Crowdsourcing Workshop
- Ryhmätyöskentelyä kehitystöiden ympärillä
- Askeleita kehittämisen juurruttamiseksi arkeen
- Ryhmätyöskentelyä kehitystöiden ympärillä
- Askeleita kehittämisen juurruttamiseksi arkeen
Aloitetaan tuotekehitystöiden sparrauksella pienryhmissä.
Mitä syntyi? MIten sitä on otettu käyttöön/markkinoitu? Mitä muille?
Satu Willman: Tuotekehitystyö muuttui Seniorineuvolasta omaishoitajatarkastuksien kehittämiselle kysynnän vuoksi. Tehty ja suunniteltu, jotta voidaan hyödyntää seniorineuvolaa. Pohjaksi seuraavalle tuotekehitystyölle. Työstä tehty prosessipolku kuvaus selkeyttämään prosessia. Kriteerinä omaishoitajina toimiville on kaksi vuotta. Kokeilujakso touko-kesäkuu.
"Tehdään mitä tahansa, meidän pitää päättää mikä on kokeilun kesto." Sen jälkeen tarkastetaan suuntaa, tehdään korjausliikkeitä.
Niina ja Päivi: Kodinomaisuuden tuominen palvelutaloon. Asiakaslähtöisyyttä parannettu. Asukkaat saavat nukku pidempään ja heidän toiveitaan on otettu toimenpiteissä huomioon. Mitään katastrofia ei ole tapahtunut. Muutos tapahtuu hitaasti. Ei harppauksin vaan pienin askelin, mutta muutoksia on havaittavissa.
Asukkaan valinnanvapauden lisääminen nyt Sote-keskustelun keskiössä.
Muutos on mahdollinen, kun sitä lähdetään tekemään. Luodaan asiakkaiden ja omaisten kanssa vuorovaikutuksen kenttiä.
Esimerkiksi sauna on vuorovaikutuksen kenttä. Työntekijöiden tehtävä on luoda ja mahdollistaa vuorovaikutuksen kenttiä, jossa asiakas toimii.
Anne: Asiakaspalautejärjestelmä. Vuoden alusta koko Oivaan käyttöön. Lääkäripalveluihin, hoitajien vastaanottoon ja hammaslääkäriin käyttöön. Hollolan kunta päätti, että koko Hollolassa käytetään yhtenäistä asiakaspalautejärjestelmään, joten tuotekehitystyötä ei jatketa tältä osin. Asiakasraati jää elämään.
Oivan johtoryhmälle kysymys, että miten Hollolan valinta vaikuttaa asiakaspalautteen järjestelmään?
Asiakasvuoropuhelu vuorovaikutuksen kenttä. Meidän pitää oppia miten asiakasvuoropuhelua voidaan viedä jatkossa eteenpäin?
Mietitään ryhmissä!
Pirkko: Oivan kehitysvammapalveluiden ja vammaispalveluiden yhtenäistäminen. Kaksi sosiaalityöntekijää koko Oivan alueella ja 4 sosiaaliohjaajaa hoitaa tällä hetkellä työtä. Kaksi sosiaaliohjaajaa on intensiivi sosiaalityössä, jotta saadaan asiakasnäkökulma tuotua esiin. Käytännön toimenpiteet on vasta alkaneet, mutta syksyllä olisi syytä ottaa tilannekatsaus.
Jaana & Mikko: Oivan kotiutus-/kotikuntoutustiimin perustaminen. Hyvin valmisteltu ja tilausta palvelulle oli. Laaja tuki sidosryhmiltä. Asiakkaat nopeammin kotiin, jos kunto sen sallii. Saavutettu jo nyt säästöjä. Työtä ei sidottu kotihoitoon alunperin. Kotiutuu tilastollisesti enemmän muualle kuin terveyskeskukseen. Asiakas keskiössä eivät rakenteet.
Meidän pitää luoda kehittämisen kulttuuri, jossa kaikkia asioita ei tarvitse juoksuttaa organisaation portaita ylös alas. Yleisesti vallitsisi luottamuksen kulttuuri.
Leena: Vammaispalvelun henkilökohtaisen avun palvelusetelin käyttöönotto.Hitaasti, mutta varmasti edennyt. Loppuvuodesta tarkistetaan kokemuksia ja seteleiden arvoa. Markkinoinnin kohdistaminen pohdinnan alla.
Anu: Kehitysvammaisten vapaaehtoistyö. Toimari goes out! Kaikki työ mitä tehdään talon ulkopuolella. Talonmiestoiminta, ystävätoiminta ja esiintymistoiminta. Näkyvyyttä Facebookin avulla.
Merja: Kirjauskäytäntöjen yhtenäistäminen / Aistihuone / Asiakasraati
Merja-Liisa: Työtavan muutos palveluohjaajille.
Mitä syntyi? MIten sitä on otettu käyttöön/markkinoitu? Mitä muille?
Satu Willman: Tuotekehitystyö muuttui Seniorineuvolasta omaishoitajatarkastuksien kehittämiselle kysynnän vuoksi. Tehty ja suunniteltu, jotta voidaan hyödyntää seniorineuvolaa. Pohjaksi seuraavalle tuotekehitystyölle. Työstä tehty prosessipolku kuvaus selkeyttämään prosessia. Kriteerinä omaishoitajina toimiville on kaksi vuotta. Kokeilujakso touko-kesäkuu.
"Tehdään mitä tahansa, meidän pitää päättää mikä on kokeilun kesto." Sen jälkeen tarkastetaan suuntaa, tehdään korjausliikkeitä.
Niina ja Päivi: Kodinomaisuuden tuominen palvelutaloon. Asiakaslähtöisyyttä parannettu. Asukkaat saavat nukku pidempään ja heidän toiveitaan on otettu toimenpiteissä huomioon. Mitään katastrofia ei ole tapahtunut. Muutos tapahtuu hitaasti. Ei harppauksin vaan pienin askelin, mutta muutoksia on havaittavissa.
Asukkaan valinnanvapauden lisääminen nyt Sote-keskustelun keskiössä.
Muutos on mahdollinen, kun sitä lähdetään tekemään. Luodaan asiakkaiden ja omaisten kanssa vuorovaikutuksen kenttiä.
Esimerkiksi sauna on vuorovaikutuksen kenttä. Työntekijöiden tehtävä on luoda ja mahdollistaa vuorovaikutuksen kenttiä, jossa asiakas toimii.
Anne: Asiakaspalautejärjestelmä. Vuoden alusta koko Oivaan käyttöön. Lääkäripalveluihin, hoitajien vastaanottoon ja hammaslääkäriin käyttöön. Hollolan kunta päätti, että koko Hollolassa käytetään yhtenäistä asiakaspalautejärjestelmään, joten tuotekehitystyötä ei jatketa tältä osin. Asiakasraati jää elämään.
Oivan johtoryhmälle kysymys, että miten Hollolan valinta vaikuttaa asiakaspalautteen järjestelmään?
Asiakasvuoropuhelu vuorovaikutuksen kenttä. Meidän pitää oppia miten asiakasvuoropuhelua voidaan viedä jatkossa eteenpäin?
Mietitään ryhmissä!
Pirkko: Oivan kehitysvammapalveluiden ja vammaispalveluiden yhtenäistäminen. Kaksi sosiaalityöntekijää koko Oivan alueella ja 4 sosiaaliohjaajaa hoitaa tällä hetkellä työtä. Kaksi sosiaaliohjaajaa on intensiivi sosiaalityössä, jotta saadaan asiakasnäkökulma tuotua esiin. Käytännön toimenpiteet on vasta alkaneet, mutta syksyllä olisi syytä ottaa tilannekatsaus.
Meidän pitää luoda kehittämisen kulttuuri, jossa kaikkia asioita ei tarvitse juoksuttaa organisaation portaita ylös alas. Yleisesti vallitsisi luottamuksen kulttuuri.
Leena: Vammaispalvelun henkilökohtaisen avun palvelusetelin käyttöönotto.Hitaasti, mutta varmasti edennyt. Loppuvuodesta tarkistetaan kokemuksia ja seteleiden arvoa. Markkinoinnin kohdistaminen pohdinnan alla.
Anu: Kehitysvammaisten vapaaehtoistyö. Toimari goes out! Kaikki työ mitä tehdään talon ulkopuolella. Talonmiestoiminta, ystävätoiminta ja esiintymistoiminta. Näkyvyyttä Facebookin avulla.
Merja: Kirjauskäytäntöjen yhtenäistäminen / Aistihuone / Asiakasraati
Merja-Liisa: Työtavan muutos palveluohjaajille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti