I Kohtaaminen

 Kieloranta 19.1-20.1.2015

Ajatuksia ja odotuksia kehittämisestä?

-         " Uusin silmin, uusin ajatuksin. Oppia muutoksista."
-                                     
-         " Työ on yhtä kehittämistä, avoin kaikille kehitystöille. Avoimin mielin!"                                         

-          "Työkaluja laitospuolelle.  Eväitä. Muutosmyönteinen ilmapiiri. Rohkeutta tehdä muutoksia."

-         " Työkaluja arkeen. Innolla mukana!"

-          "Uusia toimintamalleja,"

-          "Tukea omaan työhön ja muiden työhön. Rakenteista kehittämiseen"




Oivan tavoitteet ja odotukset palveluiden kehittämiselle / Tarja Rautsiala

Keskeiset lähtökohdat:

-          Palveluohjelma 2020

o   Palveluohjauksen kehittäminen
o   teknologian käyttönotto,
o   Vapaaehtoistoiminta
-         
          Vanhuspalvelulain edellyttämä suunnitelma ikääntyneiden palveluista

-          Talousarvio 2015
-          Taloudelliset reunaehdot
o   Löydettävä tapoja tehdä asioita järkevämmin, kuntien taloudellinen ahdinko näkyy budjeteissa. Rohkeita tuottavuutta parantavia muutoksia

-          Lainsäädännön muutokset / Sote 2015
o   Suomessa 5 sote aluetta, mitä palveluita, miten rahoitus, vastuukuntamalli, Tulevaisuudessa yksi iso Päijät-Hämeen Kuntayhtymä, jossa tuotetaan kaikki alueen sotepalvelut.

*Asiakaslähtöisyys kehittämisessä. Vanhus – ja vammaisneuvoston puheenjohtaja Katriina Haapakangas mukaan kehittämiseen.



Visio vanhuspalveluiden näkökulmasta: ”Ikäihminen on oman elämänsä asiantuntija, joka asuu kotona niin pitkään kuin mahdollista. Vammainen henkilön tasaarvoinen osallistuminen ja itsenäinen elämä










Luovutaan vanhasta kehittämismallista. Siirrytään nopeaan sprintteinä tapahtuvaan ketterään kehittämiseen.


Ei ole varaa pitäytyä omalla mukavuusalueella sekä vanhoissa toimintatavoissa. Muutokset pakollisia, uusi työ. Rikotaan kaikkia rajoja kehittämisen avulla!



Kommentteja: 
Painottuu vanhuspuolelle, pitää miettiä myös vammaispalveluiden näkökulmasta.
Mitä me voitaisiin tehdä vapaaehtoistyöllä vanhuksille? 
 Kehittämistyöt nivoutuu yhteen -> yhteinen suunta kehittämiselle.






Kehittämisaiheita:

















Uudet palvelutuotteet –ohjelma

Oiva tarvitsee paljon näkyvämpiä, isompia ja vaikuttavampia, tärkeitä kehitystöitä kuin mitä tutkinnon suorittaminen edellyttää.
Tavoitteena ketterä ja asiakaslähtöinen kehittäminen.
Näkyväksi tekeminen kollegoille, asiakkaille. Asiakkaat mukaan tekemään
Avoin digitaalinen maailma.
Nykyisten resurssien hyödyntäminen fiksusti. Resurssit riittävät, kun ne kohdennetaan oikein.
Pienien kehitystöiden avulla viedään isompaa kehitystyötä eteenpäin.

Millaisia muutostuulia ympärillämme puhaltelee(slide)


Ajatuksen muutos. Resurssien vähyyttä korostettu vuosikausia. Kokenut inflaatiota nyt, kun resurssit oikeasti vähissä. Resurssien suuntaaminen parhaan asiakashyödyn takaamiseksi. Työtä tehdään siten, siellä ja silloin, kun asiakas siitä eniten hyötyy.
Yhteistyö eri organisaatioiden ja oppilaitosten välillä tärkeää.














Oikeat palvelut oikeaan aikaan. ”Oppia asiakkuus” käsitteenä.


Avainkysymyksiä kehittämisessä: Kenelle? Mitä? Miten?



Pankkiesimerkki: Miten katsotaan toimintaa pitkällä juoksulla, ei tuijoteta vain tätä hetkeä. Mietitään kestäviä ratkaisuja parhaan asiakashyödyn saavuttamiseksi.










Oivan kehittäjät ei pakkasta pelkää!


Päiväien materiaali kokonaisuudessaan ladattavissa oheisesta linkistä:

Päivän materiaali 19.-20.1.2015




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti