IV Kohtaaminen

IV Kohtaaminen 1.-2.6.2015


Paikka:
1.6.2015 Onnenkoto, Terveystie 6, Hollola

 2.6.2015 Koulutuskeskus Salpaus, Svinhufvudinkatu 10, Lahti Luokka A 219


1.6.2015 Palveluinnovaatiot / Mika Kortelainen klo. 09.00


Osa 1. Ideointi ja ideasta innovaatioksi, Mika Kortelainen

Osa 2. Tuotekehitys- ja palveluinnovaatiot, Mika Kortelainen

Osa 3. Tuotekehitystöiden esitelyn sparrausta johtoryhmätapaamista varten. Kirsi Parviainen





















Palveluinnovaatiot 1.6.2015


Mitä tulee mieleen sanasta innovaatio?

Uutta, Pelle Pelottoman apulainen, muutos, luovuus, 

Innovaatiot liittyy aina vahvasti muutokseen. Luovuus liitetään usein taiteisiin ja innovaatio kehittämiseen. Kaikissa meissä on luovuutta ja innovatiivisuutta. Luovuus kyky avata mieli uudelle. 

"Johto vahvasti mukana kehittämisessä." "Tuntuu ettei kulje tai raiteet solmussa" - Näin monesti on, että ajatusmaailma on oikean yläkulman kaltainen, mutta varsinainen kehittäminen kulkee suoraa raidetta.

Huomioikaa laaja-alaisemmin asioita mitkä vaikuttavat kehityksen onnistumiseen! 

Harvoin on mahdollisuus kehittää siten, että kaikki olisivat tyytyväisiä tulokseen. Pitää kestää se, että tulee kritiikkiä. Tunteet osa kehittämistä. 

Muutoksen onnistumisen kannalta on kriittistä saada 5% ihmisistä mukaan intohimolla. 











Yhteiskunta ruokkii helposti lannistuvia mieliä. Liian helposti luovutetaan sen takia, ettei saada tukea johdolta tai työyhteisöltä. Ennen ihmiset kestivät enemmän kritiikkiä.

"Minä kuljen työelämässä keskiviivaa, koska olen ihmisten ympäröimä jotka ovat eri laidoissa kaavioita."


Muutokset ja niiden tarpeet tulevat monesti organisaation sisältä!

"Innovaatiot demokratisoituu." Tarkoittaa sitä, että kehittämisestä tulee kaikkien vastuu. 100 vuotta sitten keksijät olivat yksittäisiä henkilöitä. Nyt kuka tahansa voi olla keksiä.

Työn kuusi muutosta


  1. Lineaarisesta purskeiseen.
  2. Tarpeista haluihin 
  3. Ammattilaisuudesta säännölliseen uusnoviisiuteen
  4. Virheettömästi toimivista prosesseista kokeiluportfolioon
  5. Kotrollista transparenssiin
  6. Kotimarkkina-ajattelusta maantiederiippumattomaan mahdollisuuksien kapitalisointiin



Hiljaiset signaalit

Tärkeää huomata, että uskottavuuden tai "kasvojen menettäminen" ovat liki välttämättömuuksiä, kun on kyse heikosta signaaleista. Hiljainen signaali paljastuu, jos se...

  • Saa kollegat nauramaan tai
  • Kollegat vastustavat kiivaasti tai
  • Herättää ihmetystä tai
  • Kukaain ei ole kuullut asiasta ennen tai
  • Halutaan, että asiasta ei enää puhuta


Mitä useampi yllämainituista ehdoista täyttyy, sitä vahvemmasta heikosta signaalista on kyse.

Työn kuusi muutosta

a)Lineaarisesta purskeiseen
b)Tarpeista haluihin
c)Ammattilaisuudesta säännölliseen uusnoviisiuuteen
d)Virheettömästi toimivista prosesseista kokeiluportfolioon
e)Kontrollista transparenssiin
f)Kotimarkkina-ajattelusta maantiederiippumattomaan mahdollisuuksien kapitalisointiin



Muuttuu

*Toimenkuvat
*Resurssit
* Laatu
*Asiakasmäärät


Ei muutu
*Palveluntarve
*










•Siltala (2010) määrittelee innovaation ideaksi, tuotteeksi tai käytännöksi, joka koetaan uudeksi

Innovaatioiden näkökulmia

Innovaatioiden tarkastelun näkökulmat:
1.Tuloksen tai saavutuksen näkökulma
•Esimerkiksi innovaation taloudellinen menestys
2.Seurausten näkökulma
•Positiiviset tai negatiiviset seuraukset, esimerkiksi kompetensensseja tuhoavia seurauksia tai vaikutuksia
3.Prosessuaalinen näkökulma

•Innovaatioiden syntymiseen ja kehittymiseen vaikuttaneet resurssit ja kyvykkyydet (luovuus, tieto, osaaminen yms.)



Ajatuksia innovaatioista

•Luovuus ei ole mukavaa!
•Ei aina tarvitse muuttaa asioita – ”avaruuskynä”
•Luennot luovuudesta ei kehitä luovuutta vaan hankalien ja epämukavien asioiden tekeminen
•Dorsolateriaalisen etuotsalohkon sammuttaminen – suunnittelun ja itsehillinnän poistaminen
•”Oikea luovuus on itsestäänselvyyden muurin toisella puolella.”
•Ällötys paljastaa luovuuden rajat – haasta normit
•Aikuisuus estää – järkiperäinen ja luova?
•Viholliset kunniaan 

Roolit kehittämisverkostossa


•Kehittämisen verkosto voi muodostua käyttäjän, kehittäjän, mahdollistajan tai hyödyntäjän rooleista
•Kaikki nämä roolit voivat käytännössä toimia kehittämistoiminnan käynnistäjänä ja ylläpitäjinä
•Kehittämistoiminnan kohteena oleva käyttäjät voidaan nähdä kehittämiseen osallistumisen kautta esim. informoijan, testaajan, edistäjän ja yhteiskehittäjän rooleissa
•Kehittämisen kannalta tärkeää tunnistaa erilaiset roolit ja niiden merkitys kehittämistoiminnan kannalta


Työyhteisössä kehittämisessä kaikilla pitää olla sama tavoite, muuten mennään metsään.











•   Teoriakirjallisuudesta eikä tutkimuksessa löydetty todisteita, että radikaaleja innovaatiota löytyisi olemassa olevaa kehittämistoimintaa käyttämällä
•       Taustalla ehkä osaaminen, resurssit, kehittämismenetelmät ja tavoitteet

•       Asiakkaiden kanssa vain pieniä parannuksia ja toimittajavetoisesti radikaaleja (Möller, Rajala & Westerlund 2010)


































Kehittämisprojektien seuraava askel



Sparrataan kolmen hengen ryhmissä alla olevan työkalun avulla toistemme tuotekehitystyötä.





















Mitä ajatuksia heräsi: Tosi kiva! Auttoi avaamaan omia ajatuksia. Mitä pidemmälle mennään sitä enemmän kääntyi keskusteluksi. Vaikea olla hiljainen osapuoli, kun tekee mieli osallistua. Varsinkin projektien loppuvaiheessa auttaa avaamaan mahdollisia solmuja. 

Mitä jäi tästä päivästä mieleen?

Jos ei ole intohimoa ei kannata tehdä yhtään mitään. Lopputulos ilman intohimoa on todennäköisesti hyödytön. Intohimo vaikuttaa siihen saadaanko tuloksia. 

Innovaatio on vain sana. 

Ällötys paljastaa luovuuden.

Kehittämisessä on alueita, joiden kehittäminen häiritsee muita. 

Samaan suuntaan menemisellä ratkaistaan paljon.

Kaikkien työpanos tärkeä. Muutosvastarinnan rikkominen, kaikkien ajatusmalli tähän päivään.

Tuotekehitystehtävien sparraus johtoryhmää varten.

  • 1 kuva /powerpoint slide mihin kiteyttetään tuotekehitystyö
  • 1-2min aikaa esittää oma asiansa.
  • Johtoryhmälle tarkoitus synnyttää ajatus siitä mitä näillä tuotekehitystöillä saadaan aikaan.'









2.6.2015 Palvelumuotoilu / Saara Utti, Muotoiluhuone Saara Utti Oy


Osa 1. Palvelumuotoilu osana kehittämistä


Osa 2. Muotoilijan työkalut kehittämisen tukena





Mitä palvelumuotoilu on?




Palvelumuotoilu yhdistää monta alaa ja siitä puhutaan useilla nimillä.
Joidenkin mielestä palvelumuotoilu on tuotekehitystä, mutta se sopii myös palvelun muotoiluun.



Miksi valitaan tietty palvelu?
Te ette osta värejä, tunnelmaa, tuoksuja.
Palvelumuotoilu tekee palvelusta esim. kahvi haluttavamman.

Mitä palvelu on asiakkaalle? Toimittajalle?



”Palvelu on asiakkaalle tuotettua arvoaa, ilma että asiakas ottaa riskejä”
-          Ei toimi esim. kampaajapalveluissa. Onko hiustenleikkuu vain lopputulos isommassa palvelussa?

Hyvä palvelu tuottaa hyötyä kaikille osapuolille.
Tuotantolähtöisyydestä asiakaslähtöisyyteen.
Käyttäjäkokemuksen parantaminen, ei vain asiaskaskokemuksen vaan myös tuottajakokemuksen. Kaikki hyötyy.













Palvelumuotoilun prosessi




Aina lähdetään tiedon keräämisestä. Alussa tarkoitus saada mahdollisimman paljon tietoa asiakkaasta. Asiakas ei aina kerro kaikkea mitä haluaa vaan tieto pitää kaivaa ulos, jotta pystytään tuottamaan haluttu palvelu. 




Visuaalinen oppiminen


Esimerkkinä "Pääjalkainen". Ei puututa luovuuteen. Luovuus kuten innostus on helppo tappaa.

Mistä kaikki lähtee?
Minusta itsestään!




















Innostaja: Innostuu helposti kaikesta. Ei lannistu edes vastoinkäymisistä.


Mielensäpahoittaja: Haluaa tulla surulliseksi, passiivinen, neutraali, haluton muuttumaan

Ankeuttaja: tuo esiin negatiivisen, vähättelee, ehkä vähän kateellinen.


Katsokaa omaa puutanne ja miettikää mikä teidän roolinne?

Kukaan ei ole aina samassa roolissa.


Ketkä ovat teidän elvyttäjät, jotka auttavat jaksamaan?



Ideointityökalut


Tulostettavat työkalut (linkit alla):

Ideasta ideointiin osa 1.

Ideasta ideonttiin osa 2. 



MIltä tuntui?

Hauska. Kun ei katsonut lapusta tuli lisäiltyä asioita. 7 harjoituskerran jälkeen tiivistyi. Oma idea jalostui, jokainen kuuli oman idean lisäksi 6 uutta ideaa.



Kotitehtävä:

1. Käy kirjoittamassa "Speed dating" harjoituksen timantiksi harjaantunut "myyntipuhe" tämän välilehden kommenttiosioon. Kommentoikaa toistenne ideoita!

2. Käy täyttämässä etusivun oikeaan laitaan ilmestynyt henkilökohtaistamissuunnitelma osa 2. kysely linkistä (samalla tavalla kuin ensimmäinen osa)

3.






















3 kommenttia:

  1. Kotiutus/kotikuntoutustiimit Oivan alueelle 2 tiimiä. Otettu mallia Lahden tuku-toiminnasta ja Tanskan-mallista. Tiimien toiminnan tarkoituksena on tukea asiakkaan kotiutumista ja mahdollisimman itsenäisen toimintakyvyn saavuttamista arjen askareissa. Tiimissä toimii 1 fysioterapeutti ja 4 lähihoitajaa. Toiminta perustuu asiakkaan ja potilaan tarpeeseen, matalan kynnyksen ja nopeaan toimintaan. Asiakkaana voi olla myös kotihoidon asiakas, jolla on vaara joutua sairaalakierteeseen. Toiminnan tarkoituksena on tehostaa kotiutumista( Phks, Oivan osastot) ja on kuntoutumista tukevaa toimintaa sekä tukea asiakkaan kuntoutumista ja mahdollisimman itsenäisen toimintakyvyn saavuttamista. Toiminta säästää sairaansijojen käyttöä ja tuo kunnille säästöä. Kuntoututtaminen sisältää tavoitteellista ja nousujohteista harjoittelua arjen askareissa. Asiakkaan roolia aktiivisena kuntoutujana korostetaan ja omaisten sekä läheisten roolia korostetaan kuntoutumisessa. Kuntoutusjakso toimii samalla kartoituksena mahdollisille kotiin tarvittaville palveluille. Kaikille asiakkalille tehdään kuntoutussuunnitelma ja loppuarvio, jonka perusteena käytetään Oivan mittareita. Tiimien toiminnasta tehdään tilastot johtoryhmälle Oivaan ja toimintaa arvioidaan säännöllisesti. Tiimien henkilöstöreurssi tulee vapautuvien sairaalapaikkojen takia vapautuvasta henkilöstöstä.

    VastaaPoista
  2. Kotiutustiimien tarkoituksena on tuottaa matalalla kynnyksellä kuntoutusta potilaille, joiden kotona selviytyminen tai kotiutuminen on uhattuna jonkin elämän osa-alueen heikentymisen vuoksi. Palvelusta ei tarvita erillistä päätöstä vaan päätöksen ja kuntoutussuunnitelman tekee tiimin fysioterapeutti. Tiimiin kuuluu fysioterapeutti ja lähihoitajia. Yhteydenotto kuntoutuksen tarpeesta tulee terveydenhuollon ammattilaiselta esim. lääkäri, PHKS, vuodeosasto, kotihoito. Asiakas voi olla kotiutumassa tai olla jo kotona. Palvelu on kotihoidon asiakkaille ilmainen ja muille maksaa 8,80 euroa/päivä. Kuntoutusjakso on maksimissaan 3 viikkoa 3 kertaa päivässä, mutta käyntien kestoa ja sisältöä ei ole rajattu. Jokaiselle laaditaan oma suunnitelma yksilöllisen tarpeen mukaan.
    Kunnille syntyy säästöä, koska sairaalapäivien tarve vähenee selvästi. Jakson lopussa arvioidaan asiakkaan mahdollinen lisäpalvelujen tarve ja ollaan yhteydessä esim. kotihoitoon tai yksityiseen palveluntarjoajaan. Toiminnasta ylläpidetään tilastoa ja raportoidaan säännöllisesti Oivan johtoa

    VastaaPoista
  3. Kehitysvammaiset pois toimintakeskuksista.
    Toiminnan hyödyt: Ei olla riippuvaisia tiloista ja saadaan erilaisuus näkyviin ja ihmisten tietoisuuteen. Samalla toimintakeskustyö monipuolistuu ja saadaan kehitysvammaisten potentiaali hyötykäyttöön.
    Miten toiminta toteutetaan: Töitä tehdään normityöpaikoilla ja kehitetään kehitysvammaisten tekemää vapaaehtoistyötä, esim. vanhusten asumisyksiköissä. Tämän lisäksi käytetään yhteiskunnan tarjoamia palveluista hyväksi. Näistä esimerkkinä kirjastot, liikuntahallit.
    Idean haasteet: Perinteinen ajatusmaailma siitä että kehitysvammaisten tekevät pelkästään alihankintatöitä omissa oloissaan, mahdollisimman pienellä korvauksella.

    VastaaPoista