IV Kohtaaminen 1.-2.6.2015
Paikka:
1.6.2015 Onnenkoto, Terveystie 6, Hollola
2.6.2015 Koulutuskeskus Salpaus, Svinhufvudinkatu 10, Lahti Luokka A 219
1.6.2015 Palveluinnovaatiot / Mika Kortelainen klo. 09.00
Osa 1. Ideointi ja ideasta innovaatioksi, Mika Kortelainen
Osa 2. Tuotekehitys- ja palveluinnovaatiot, Mika Kortelainen
Osa 3. Tuotekehitystöiden esitelyn sparrausta johtoryhmätapaamista varten. Kirsi Parviainen
Osa 3. Tuotekehitystöiden esitelyn sparrausta johtoryhmätapaamista varten. Kirsi Parviainen
Palveluinnovaatiot 1.6.2015
Mitä tulee mieleen sanasta innovaatio?
Uutta, Pelle Pelottoman apulainen, muutos, luovuus,
Innovaatiot liittyy aina vahvasti muutokseen. Luovuus liitetään usein taiteisiin ja innovaatio kehittämiseen. Kaikissa meissä on luovuutta ja innovatiivisuutta. Luovuus kyky avata mieli uudelle.
"Johto vahvasti mukana kehittämisessä." "Tuntuu ettei kulje tai raiteet solmussa" - Näin monesti on, että ajatusmaailma on oikean yläkulman kaltainen, mutta varsinainen kehittäminen kulkee suoraa raidetta.
Huomioikaa laaja-alaisemmin asioita mitkä vaikuttavat kehityksen onnistumiseen!
Harvoin on mahdollisuus kehittää siten, että kaikki olisivat tyytyväisiä tulokseen. Pitää kestää se, että tulee kritiikkiä. Tunteet osa kehittämistä.
Muutoksen onnistumisen kannalta on kriittistä saada 5% ihmisistä mukaan intohimolla.
Yhteiskunta ruokkii helposti lannistuvia mieliä. Liian helposti luovutetaan sen takia, ettei saada tukea johdolta tai työyhteisöltä. Ennen ihmiset kestivät enemmän kritiikkiä.
"Minä kuljen työelämässä keskiviivaa, koska olen ihmisten ympäröimä jotka ovat eri laidoissa kaavioita."
Muutokset ja niiden tarpeet tulevat monesti organisaation sisältä!
"Innovaatiot demokratisoituu." Tarkoittaa sitä, että kehittämisestä tulee kaikkien vastuu. 100 vuotta sitten keksijät olivat yksittäisiä henkilöitä. Nyt kuka tahansa voi olla keksiä.
Työn kuusi muutosta
- Lineaarisesta purskeiseen.
- Tarpeista haluihin
- Ammattilaisuudesta säännölliseen uusnoviisiuteen
- Virheettömästi toimivista prosesseista kokeiluportfolioon
- Kotrollista transparenssiin
- Kotimarkkina-ajattelusta maantiederiippumattomaan mahdollisuuksien kapitalisointiin
Hiljaiset signaalit
Tärkeää huomata, että uskottavuuden tai "kasvojen menettäminen" ovat liki välttämättömuuksiä, kun on kyse heikosta signaaleista. Hiljainen signaali paljastuu, jos se...
- Saa kollegat nauramaan tai
- Kollegat vastustavat kiivaasti tai
- Herättää ihmetystä tai
- Kukaain ei ole kuullut asiasta ennen tai
- Halutaan, että asiasta ei enää puhuta
Mitä useampi yllämainituista ehdoista täyttyy, sitä vahvemmasta heikosta signaalista on kyse.
Työn kuusi muutosta
a)Lineaarisesta
purskeiseen
b)Tarpeista
haluihin
c)Ammattilaisuudesta
säännölliseen uusnoviisiuuteen
d)Virheettömästi
toimivista prosesseista kokeiluportfolioon
e)Kontrollista
transparenssiin
f)Kotimarkkina-ajattelusta
maantiederiippumattomaan mahdollisuuksien kapitalisointiin
Muuttuu
*Toimenkuvat
*Resurssit
* Laatu
*Asiakasmäärät
Ei muutu
*Palveluntarve
*
•Siltala
(2010) määrittelee innovaation ideaksi, tuotteeksi tai käytännöksi, joka
koetaan uudeksi
Innovaatioiden näkökulmia
Innovaatioiden
tarkastelun näkökulmat:
1.Tuloksen
tai saavutuksen näkökulma
•Esimerkiksi
innovaation taloudellinen menestys
2.Seurausten
näkökulma
•Positiiviset
tai negatiiviset seuraukset, esimerkiksi kompetensensseja
tuhoavia seurauksia tai vaikutuksia
3.Prosessuaalinen
näkökulma
•Innovaatioiden
syntymiseen ja kehittymiseen vaikuttaneet resurssit ja kyvykkyydet (luovuus,
tieto, osaaminen yms.)
Ajatuksia innovaatioista
•Luovuus
ei ole mukavaa!
•Ei
aina tarvitse muuttaa asioita – ”avaruuskynä”
•Luennot
luovuudesta ei kehitä luovuutta vaan hankalien ja epämukavien asioiden
tekeminen
•Dorsolateriaalisen
etuotsalohkon sammuttaminen – suunnittelun ja itsehillinnän poistaminen
•”Oikea
luovuus on itsestäänselvyyden muurin toisella puolella.”
•Ällötys
paljastaa luovuuden rajat – haasta normit
•Aikuisuus
estää – järkiperäinen ja luova?
•Viholliset
kunniaan
Roolit kehittämisverkostossa
•Kehittämisen
verkosto voi muodostua käyttäjän, kehittäjän, mahdollistajan tai hyödyntäjän
rooleista
•Kaikki
nämä roolit voivat käytännössä toimia kehittämistoiminnan käynnistäjänä ja
ylläpitäjinä
•Kehittämistoiminnan
kohteena oleva käyttäjät voidaan nähdä kehittämiseen osallistumisen kautta
esim. informoijan, testaajan, edistäjän ja yhteiskehittäjän rooleissa
•Kehittämisen
kannalta tärkeää tunnistaa erilaiset roolit ja niiden merkitys
kehittämistoiminnan kannalta
Työyhteisössä kehittämisessä kaikilla pitää olla sama tavoite, muuten mennään metsään.
• Teoriakirjallisuudesta
eikä tutkimuksessa löydetty todisteita, että radikaaleja innovaatiota löytyisi olemassa
olevaa kehittämistoimintaa käyttämällä
• Taustalla
ehkä
osaaminen, resurssit, kehittämismenetelmät ja tavoitteet
• Asiakkaiden
kanssa
vain pieniä parannuksia ja toimittajavetoisesti radikaaleja (Möller,
Rajala & Westerlund 2010)
Kehittämisprojektien seuraava askel
Sparrataan kolmen hengen ryhmissä alla olevan työkalun avulla toistemme tuotekehitystyötä.
Mitä ajatuksia heräsi: Tosi kiva! Auttoi avaamaan omia ajatuksia. Mitä pidemmälle mennään sitä enemmän kääntyi keskusteluksi. Vaikea olla hiljainen osapuoli, kun tekee mieli osallistua. Varsinkin projektien loppuvaiheessa auttaa avaamaan mahdollisia solmuja.
Mitä jäi tästä päivästä mieleen?
Jos ei ole intohimoa ei kannata tehdä yhtään mitään. Lopputulos ilman intohimoa on todennäköisesti hyödytön. Intohimo vaikuttaa siihen saadaanko tuloksia.
Innovaatio on vain sana.
Ällötys paljastaa luovuuden.
Kehittämisessä on alueita, joiden kehittäminen häiritsee muita.
Samaan suuntaan menemisellä ratkaistaan paljon.
Kaikkien työpanos tärkeä. Muutosvastarinnan rikkominen, kaikkien ajatusmalli tähän päivään.
Tuotekehitystehtävien sparraus johtoryhmää varten.
- 1 kuva /powerpoint slide mihin kiteyttetään tuotekehitystyö
- 1-2min aikaa esittää oma asiansa.
- Johtoryhmälle tarkoitus synnyttää ajatus siitä mitä näillä tuotekehitystöillä saadaan aikaan.'
2.6.2015 Palvelumuotoilu / Saara Utti, Muotoiluhuone Saara Utti Oy
Mitä ajatuksia heräsi: Tosi kiva! Auttoi avaamaan omia ajatuksia. Mitä pidemmälle mennään sitä enemmän kääntyi keskusteluksi. Vaikea olla hiljainen osapuoli, kun tekee mieli osallistua. Varsinkin projektien loppuvaiheessa auttaa avaamaan mahdollisia solmuja.
Mitä jäi tästä päivästä mieleen?
Jos ei ole intohimoa ei kannata tehdä yhtään mitään. Lopputulos ilman intohimoa on todennäköisesti hyödytön. Intohimo vaikuttaa siihen saadaanko tuloksia.
Innovaatio on vain sana.
Ällötys paljastaa luovuuden.
Kehittämisessä on alueita, joiden kehittäminen häiritsee muita.
Samaan suuntaan menemisellä ratkaistaan paljon.
Kaikkien työpanos tärkeä. Muutosvastarinnan rikkominen, kaikkien ajatusmalli tähän päivään.
Tuotekehitystehtävien sparraus johtoryhmää varten.
- 1 kuva /powerpoint slide mihin kiteyttetään tuotekehitystyö
- 1-2min aikaa esittää oma asiansa.
- Johtoryhmälle tarkoitus synnyttää ajatus siitä mitä näillä tuotekehitystöillä saadaan aikaan.'
Osa 1. Palvelumuotoilu osana kehittämistä
Osa 2. Muotoilijan työkalut kehittämisen tukena
Esimerkkinä "Pääjalkainen". Ei puututa luovuuteen. Luovuus kuten innostus on helppo tappaa.
Mistä kaikki lähtee?
Minusta itsestään!
Innostaja: Innostuu helposti kaikesta. Ei lannistu edes vastoinkäymisistä.
Mielensäpahoittaja: Haluaa tulla surulliseksi, passiivinen, neutraali, haluton muuttumaan
Ankeuttaja: tuo esiin negatiivisen, vähättelee, ehkä vähän kateellinen.
Katsokaa omaa puutanne ja miettikää mikä teidän roolinne?
Kukaan ei ole aina samassa roolissa.
Ketkä ovat teidän elvyttäjät, jotka auttavat jaksamaan?
MIltä tuntui?
Hauska. Kun ei katsonut lapusta tuli lisäiltyä asioita. 7 harjoituskerran jälkeen tiivistyi. Oma idea jalostui, jokainen kuuli oman idean lisäksi 6 uutta ideaa.
Kotitehtävä:
1. Käy kirjoittamassa "Speed dating" harjoituksen timantiksi harjaantunut "myyntipuhe" tämän välilehden kommenttiosioon. Kommentoikaa toistenne ideoita!
2. Käy täyttämässä etusivun oikeaan laitaan ilmestynyt henkilökohtaistamissuunnitelma osa 2. kysely linkistä (samalla tavalla kuin ensimmäinen osa)
3.
Mitä palvelumuotoilu on?
Palvelumuotoilu yhdistää monta alaa ja siitä puhutaan
useilla nimillä.
Joidenkin mielestä palvelumuotoilu on tuotekehitystä, mutta
se sopii myös palvelun muotoiluun.
Te ette osta värejä, tunnelmaa, tuoksuja.
Palvelumuotoilu tekee palvelusta esim. kahvi haluttavamman.
Mitä palvelu on asiakkaalle? Toimittajalle?
”Palvelu on asiakkaalle tuotettua arvoaa, ilma että asiakas
ottaa riskejä”
-
Ei toimi esim. kampaajapalveluissa. Onko
hiustenleikkuu vain lopputulos isommassa palvelussa?
Hyvä palvelu tuottaa hyötyä kaikille osapuolille.
Tuotantolähtöisyydestä asiakaslähtöisyyteen.
Käyttäjäkokemuksen parantaminen, ei vain asiaskaskokemuksen
vaan myös tuottajakokemuksen. Kaikki hyötyy.
Palvelumuotoilun prosessi
Aina
lähdetään tiedon keräämisestä. Alussa tarkoitus saada mahdollisimman paljon
tietoa asiakkaasta. Asiakas ei aina kerro kaikkea mitä haluaa vaan tieto pitää
kaivaa ulos, jotta pystytään tuottamaan haluttu palvelu.
Visuaalinen oppiminen
Esimerkkinä "Pääjalkainen". Ei puututa luovuuteen. Luovuus kuten innostus on helppo tappaa.
Mistä kaikki lähtee?
Minusta itsestään!
Innostaja: Innostuu helposti kaikesta. Ei lannistu edes vastoinkäymisistä.
Mielensäpahoittaja: Haluaa tulla surulliseksi, passiivinen, neutraali, haluton muuttumaan
Ankeuttaja: tuo esiin negatiivisen, vähättelee, ehkä vähän kateellinen.
Katsokaa omaa puutanne ja miettikää mikä teidän roolinne?
Kukaan ei ole aina samassa roolissa.
Ketkä ovat teidän elvyttäjät, jotka auttavat jaksamaan?
Ideointityökalut
Hauska. Kun ei katsonut lapusta tuli lisäiltyä asioita. 7 harjoituskerran jälkeen tiivistyi. Oma idea jalostui, jokainen kuuli oman idean lisäksi 6 uutta ideaa.
Kotitehtävä:
1. Käy kirjoittamassa "Speed dating" harjoituksen timantiksi harjaantunut "myyntipuhe" tämän välilehden kommenttiosioon. Kommentoikaa toistenne ideoita!
2. Käy täyttämässä etusivun oikeaan laitaan ilmestynyt henkilökohtaistamissuunnitelma osa 2. kysely linkistä (samalla tavalla kuin ensimmäinen osa)
3.
Kotiutus/kotikuntoutustiimit Oivan alueelle 2 tiimiä. Otettu mallia Lahden tuku-toiminnasta ja Tanskan-mallista. Tiimien toiminnan tarkoituksena on tukea asiakkaan kotiutumista ja mahdollisimman itsenäisen toimintakyvyn saavuttamista arjen askareissa. Tiimissä toimii 1 fysioterapeutti ja 4 lähihoitajaa. Toiminta perustuu asiakkaan ja potilaan tarpeeseen, matalan kynnyksen ja nopeaan toimintaan. Asiakkaana voi olla myös kotihoidon asiakas, jolla on vaara joutua sairaalakierteeseen. Toiminnan tarkoituksena on tehostaa kotiutumista( Phks, Oivan osastot) ja on kuntoutumista tukevaa toimintaa sekä tukea asiakkaan kuntoutumista ja mahdollisimman itsenäisen toimintakyvyn saavuttamista. Toiminta säästää sairaansijojen käyttöä ja tuo kunnille säästöä. Kuntoututtaminen sisältää tavoitteellista ja nousujohteista harjoittelua arjen askareissa. Asiakkaan roolia aktiivisena kuntoutujana korostetaan ja omaisten sekä läheisten roolia korostetaan kuntoutumisessa. Kuntoutusjakso toimii samalla kartoituksena mahdollisille kotiin tarvittaville palveluille. Kaikille asiakkalille tehdään kuntoutussuunnitelma ja loppuarvio, jonka perusteena käytetään Oivan mittareita. Tiimien toiminnasta tehdään tilastot johtoryhmälle Oivaan ja toimintaa arvioidaan säännöllisesti. Tiimien henkilöstöreurssi tulee vapautuvien sairaalapaikkojen takia vapautuvasta henkilöstöstä.
VastaaPoistaKotiutustiimien tarkoituksena on tuottaa matalalla kynnyksellä kuntoutusta potilaille, joiden kotona selviytyminen tai kotiutuminen on uhattuna jonkin elämän osa-alueen heikentymisen vuoksi. Palvelusta ei tarvita erillistä päätöstä vaan päätöksen ja kuntoutussuunnitelman tekee tiimin fysioterapeutti. Tiimiin kuuluu fysioterapeutti ja lähihoitajia. Yhteydenotto kuntoutuksen tarpeesta tulee terveydenhuollon ammattilaiselta esim. lääkäri, PHKS, vuodeosasto, kotihoito. Asiakas voi olla kotiutumassa tai olla jo kotona. Palvelu on kotihoidon asiakkaille ilmainen ja muille maksaa 8,80 euroa/päivä. Kuntoutusjakso on maksimissaan 3 viikkoa 3 kertaa päivässä, mutta käyntien kestoa ja sisältöä ei ole rajattu. Jokaiselle laaditaan oma suunnitelma yksilöllisen tarpeen mukaan.
VastaaPoistaKunnille syntyy säästöä, koska sairaalapäivien tarve vähenee selvästi. Jakson lopussa arvioidaan asiakkaan mahdollinen lisäpalvelujen tarve ja ollaan yhteydessä esim. kotihoitoon tai yksityiseen palveluntarjoajaan. Toiminnasta ylläpidetään tilastoa ja raportoidaan säännöllisesti Oivan johtoa
Kehitysvammaiset pois toimintakeskuksista.
VastaaPoistaToiminnan hyödyt: Ei olla riippuvaisia tiloista ja saadaan erilaisuus näkyviin ja ihmisten tietoisuuteen. Samalla toimintakeskustyö monipuolistuu ja saadaan kehitysvammaisten potentiaali hyötykäyttöön.
Miten toiminta toteutetaan: Töitä tehdään normityöpaikoilla ja kehitetään kehitysvammaisten tekemää vapaaehtoistyötä, esim. vanhusten asumisyksiköissä. Tämän lisäksi käytetään yhteiskunnan tarjoamia palveluista hyväksi. Näistä esimerkkinä kirjastot, liikuntahallit.
Idean haasteet: Perinteinen ajatusmaailma siitä että kehitysvammaisten tekevät pelkästään alihankintatöitä omissa oloissaan, mahdollisimman pienellä korvauksella.