III Kohtaaminen

III Kohtaaminen 12.5.2015


Jatkamme kehittämistä koulutuskeskus Salpauksen Svinhufvudinkatu 10,  tilassa A 219 kello 08.30 aamukahvin parissa.

Osa 1. Muutoksen näkyminen vanhuspalveluiden arjessa.


Osa 2. Vuorovaikutuksen merkitys muutoksen tukemisessa.



Muutoksen näkyminen arjessa, kuinka voin auttaa muutoksessa


Kaiken takana on idea / ajatus

  • Organisaation toimivuus
  • Sisäisen dynamiikan vaatimukset
    • Henkilökunnan minä-keskeisyys ja siitä ylitsepääseminen
  • Kenen idea ja oliko muita ideoita?


Padasjoella toteutetaan  ”vie vanhus ulos”-käytäntöä. Pelkona miten vanhuksille käy juhannuksena? 

Miten varmistetaan ideoiden jatkuvuus?
Löytäkää organisaatiosta ne henkilöt, jotka voivat auttaa muutoksen läpi viennissä. Se ei välttämättä  aina ole johtaja. Esimerkki. Forssan kotiutustiimi!

Kuljetaan asiakkaan kulkema matka, jotta tiedetään miltä asiakkaasta tuntuu?


Kehittäjät ovat ydinjoukkoa. Te olette pelastamassa hyvinvointiyhteiskuntaa; Oman toiminnan valiojoukkoa!

Perustelut:
Olennaista on ajattelutavan muutos

  • Miksi muutos pakollinen / täytyy toteuttaa?
  • Miksi, Mihin pyritään, Kuinka tavoitteet saavutetaan
  • Vision luominen
  • SuunnitelmaTiedottaminen (esim. some tms. intra)
  • Ajatuksia muutoksesta saatava esittää ja vuorovaikutuksen merkitystä ei voi olla liikaa korostamatta.

Miten seurataan ajatusmaailman muutosta? 
  • Tarkastellaan mitä olen tehnyt ja miten se on vaikuttanut. 
  • Mene katsomaan miten asiat ovat sujuneet.

Palavereissa voidaan tarkastella, mitä on tehty, mistä ollaan huolissamme, miten se on vaikuttanut. Asiakas mukaan palavereihin vaikka vain hetkeksi.


  1. ·         Muutoksen suunnittelu
  2. ·         Eteenpäin vieminen
  3. ·         Toteuttaminen
  4. ·         Kehittäminen
  5. ·         Palaute













Ei tehdä omasta työstä vaikeampaa!
Hyvä kehittäminen helpottaa tekemistä vaikka se tehdään asiakaslähtöisesti.




Te olette valiojoukkoa, jotka auttavat organisaation ”rytinän” yli.
























Kriittiset pisteet (slide)

–Suunnittelu
–Työntekijöiden rooli muutoksen toteuttajana
–Tiedon antaminen ja tiedon saanti
–Muutosvastarinnan hyväksyminen
–Työn järkevä organisoituminen
–TYÖHYVINVOINTISUUNNITELMA!
•Tee päivityksiä, mieti SWOT:n kauttta tai ainakin Uhat ja Mahdollisuudet
MIKÄÄN MUU EI OLE PYSYVÄÄ, KUIN MUUTOS!!


Muista!

•Kielletyt ilmaisut ovat sallittuja
–Anna aikaa sopeutumiselle
•Roolit ja vastuut oikeudenmukaiset ja selkeät
•Uudistumiseen kannustus! Kehu itseäsi ja muita!!
•Palautteet saaminen ja antaminen
–Lisää sitoutumista
•Jaksaminen, palaute kannustus!
•Ihmisenä kehittyminen
•Ihmisiä ei vaan kuulla vaan myös kuunnellaan!

Te olette muutoksen kasvot!

"Kaikkien huomisten kaikki kukat ovat tämän päivän siemeniä."

Kerätkää palautetta tuotekehitystyöstä, asiakkaalta tai työkaverilta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti