perjantai 13. maaliskuuta 2015

Anun blogi: kauppaboxi

Lupailin hieman noita Vääksyn toimintakeskuksessa olevia hyviä käytäntöjä tuoda julki tässä blogissa. Kauppaboxin kehittelimme viime vuonna. Boxin ajatus lähti nimenomaan asiakkaan yks-suunnitelmasta ja toiveesta, että pääsisi yksin kauppaan. Asiakas ei kuitenkaan osannut lukea, joten pelkän kauppalapun tekeminen ei tuntunut järkevältä.

Työtoiminnan väen kanssa aloimme porukalla ensimmäiseksi miettimään mitä kaupasta voisi ostaa. Tämän jälkeen etsimme netistä tuotteiden kuvia ja tulostimme niitä aina sen mukaan mitä kaupasta milloinkin halusimme ostaa. Pieneen muovitaskulliseen vihkoseen liitimme tuotteiden kuvat, ja numeron kuinka monta kappaletta tuotetta ostamme.

Toimintakeskuksella on lähikauppaan tili, joten vihkoseen tuli näkyviin myös tilinumero, jota aina kassalla piti myyjälle näyttää kun ostoksia "maksoi".

Ja sitten periaatteessa alkoi se tärkein juttu, eli TOISTO, TOISTO ja TOISTO. Monen monta kertaa menimme porukalla kauppaan kauppavihkosen ja tuotekuvien kanssa, etsimme kuvia vastaavat tuotteet kaupan hyllyiltä ja harjoittelimme kassalla asiointia. Nykyään työtoiminnan porukka käy tekemässä toimarin kauppaostoksia joko pareittain tai kolmen hengen ryhmissä. Itsenäinen kaupassakäynti on iso asia monelle.



<

2 kommenttia:

  1. Loistava kirjoitus Anu ja erittäin hauska sekä innovatiivinen ajatus. Tämä toimintamalli näyttää siltä, että se olisi kopioitavissa mihin tahansa yksikköön. Kirjoittakaa muutkin hyväksi todettuja käytänteitä tänne blogiin, jotta me kaikki voimme yhdessä oppia toisiltamme. Hieno juttu!

    VastaaPoista
  2. Samaa mieltä Joonaksen kanssa. Tosi hyvä idea ja antaa itseluottamusta suuresti asiakkaillemme, kun saavat itse asioida kaupassa ja kokevat onnistumisen iloa.

    VastaaPoista